CCT Intermodal  -  framtida affärsområde -  Automatisk  Containerhantering

Intermodal Automatisk Hanteringsteknik

CCT byggdes upp i en prototyp och testkördes under riktiga förhållanden i mitten av -90 talet.
 Så långe Volvo fanns med och även den övriga industrin var med testades CCT i full skala och det såg lovande ut och det fanns diskussioner om en fortsättning. Det blev bara en prototyp och förklaringen finns nedan.

Tester internt inom Volvo Lastvagnar

Uppbyggnad av den nya myran som skall operera automatiskt i terminalen med att hantera enhetslaster till och från alla fordonen, men och utan last. 

Svelast testade mellan Årsta terminalen och IKEA i kungens kurva

Uppbyggnad av den nya myran som skall operera automatiskt i terminalen med att hantera enhetslaster till och från alla fordonen, men och utan last. 

CCT och British Rail

CCT lastbilen togs över till England och målades i BR:s färger inför testerna. Här en bild på öveföring av en 20 foots container på en mindre terminal

CCT Trailerversionen under tester

CCT var i england uppbygg kring hanteringen av deras 30 foots containers. Här test av olika chaufförer att docka in till lvg-vagnen 

Påbyggnadsram för jvg-vagnar

En tilläggsram placerad i mitten av en järnvägsvagn. Detta för att testa fullt lastade 20 foots containers. 12 st ramar byggdes upp vilket täckte 6 st järnvägsvagnar inför tester.

IRU tillsatte det holländska konsultbolaget NEA för att se hur transporterna skulle utvecklas i framtiden. De föreslog att CCT skulle ligga till grund för den framtida utvecklingen. Se ovan.

Ovan finns en "Press realases" som IRU skickade ut den 4 februari 1998. Det fick dom svenska lastbilstillverkarna Volvo och Scania att "se rött" och man enades om att stoppa CCT till vilket pris som helst, och man lyckades naturligtvis med hjälp av alla sina ekonomiska resurser. 

Till hjälp hade man även 500 miljoner per år som staten satsade sedan 1994 då den svenska regeringen gjorde denna donation möjlig genom en regeringsdeklaration. Då bildades FFI (Fordons teknisk Forskning och Innovation). 

Tyvärr fortsätter den än idag! Helt skamligt!