Framtida intermodala transporter

Med framtida intermodala transporter kan du verkligen minska transportkostnaderna och öka användandet av järnvägen på ett effektivt sätt. Det finns inget mer effektivt sätt att transportera än järnvägen. Men då måste man börja tänka nytt och inte sitta fast i det gamla systemet som inte alls fungerar. Det stora problemet som har påpekats är terminalerna. Vi måste sänka acceptabla priser för att flytta en enhetslast mellan transportsätten lastbil och järnväg. Tänk nytt, tänk om!

1. Då får du ett krav som måste gälla: Billiga enkla terminaler som kan etableras på många ställen

2. Terminaltekniken ska kunna skalas upp och ner efter det aktuella behovet! Detta gör det möjligt för terminaldesignen att följa marknadens behov.

3. Enkla, billiga stycklaster som är standardiserade och kan hanteras av alla transportsätt

4. Terminalen ska kunna fungera med 0 CO2-utsläpp

Enligt EU borde 75 % av dagens vägtransporter läggas om till järnvägs- eller sjötransporter. Vidare vill EU förbjuda lastbilstransporter längre än 30 mil. Sedan säger EU att det ska finnas terminaler där det finns fler än 100 000 invånare. Sammantaget måste vi bygga många terminaler för att uppfylla EU:s krav.

Med dagens teknik och transporter kommer detta inte att fungera! Vi kommer inte att kunna uppfylla EU:s mål.

Bilden till höger visar två stora fel som måste elimineras för att vi ska kunna nå framtida mål.

1. Krav: 
Enhetslastsläpvagnen ska ersättas med skelettvagnar och containrar.

1. Krav: 
De enormt stora säck terminalerna som skapar rangering av vagnarna, därför man måste komma till ledningsfritt område för att kunna lyfta lastenheterna. Skall ersättas av genomströmmande terminaler. Med korta terminal stopp och automatiska hanteringar av lastenheter under befintlig elledning.

Det är viktigt att hitta lösningar på problemen och det gäller att vara radikal och tillåta genomgripande förändringar och inte fastna i de gamla mönstren. Vi skulle gå så långt som att förbjuda lastbilstransporter över 15 mil och ett absolut krav på att distributionsbilarna används bör vara 0 utsläpp i termer av CO2.

Vi har tagit fram en terminallösning som är enkel, effektiv och automatiskt fungerande terminalenhet och vi kallar den "Myran". Den är skalbar i alla avseenden och kan minskas eller ökas efter behov. Vilket ger en mycket stor variation i möjliga terminaler.

Kostnaden för att bygga en terminal är låg, vilket gör att den kan användas på många ställen. Vi siktar på att ha terminaler inom ett maximalt avstånd av 150 km. Det innebär att vi kan täcka alla Sveriges transportbehov med intermodala transporter.

Utrustning på 20 meter och längre kommer att konkurreras ut av vårt automatiska överföringssystem av enhetslaster. Största delen av transportsträckan kommer att ske på järnväg. Det finns ingen ekonomi att transportera varorna på väg..

Ett fordon som kommer att bli helt utkonkurrerat är den nya varianten av det 34,5 meter långa fordonet. Det hör absolut inte hemma på våra vägar.

Det som blir kvar på fordonssidan är fordon som kan transportera containrar från 10 fot till 45 fot. Eftersom terminalerna är tätt placerade kan fordonen vara elektriska och detta ger 0 CO2-utsläpp. Det innebär att all transport inom systemet kommer att ske utan CO2-utsläpp, vilket verkligen kommer att påverka vår miljö.

Det som återstår att genomföra distributionen är lastbilar som hanterar 20-fotscontainrar och liknande enhetslaster. De är eldrivna och ger inga CO2-utsläpp.

Även semitrailerbilen finns kvar, men i form av en skelettsläp, som klarar lastenheter upp till 45 fot. Detta motsvarar 0 CO2-utsläpp, eftersom den drivs av elmotorer under sin distribution. .

Resultatet är att vi har en infrastruktur som är effektiv och transporter sker till låga kostnader och helt utan CO2-utsläpp. Det täta terminalläget gör att servicenivån har höjts avsevärt för alla konsumenter och leverantörer. Systemet är också anpassat för framtiden och vi kommer inte att se många företag lämna Sverige på grund av mycket dåliga och höga logistikkostnader. Det täta terminalläget gör det också möjligt för HELA LANDET ATT LEVA!

Andra positiva egenskaper är att alla förare kan stanna hemma och endast utföra distributionskörningar. Inga körningar är längre än 150 km. Konkurrensen från utländska förare är också borta då det inte är lönsamt att åka till Sverige bara för att köra distributionsvägar. Vi har en helt annan mänsklig transportstruktur.

Vi är redan efterlämnade av resten av Europa och vi kommer att få svårt i Sverige att behålla vår industri och attrahera nya investeringar och etableringar. Vi har helt enkelt en helt dåligt byggd infrastruktur som kommer att drabbas av stora och höga transportkostnader i jämförelse med övriga Europa. Sverige kommer inte att vara ett framtidsland för industri och investeringar.