Framtida intermodala transporter
Med framtida intermodala transporter kan du verkligen minska transportkostnaderna och öka användandet av järnvägen på ett effektivt sätt. Det finns inget mer effektivt sätt att transportera än järnvägen. Men då måste man börja tänka nytt och inte sitta fast i det gamla systemet som inte alls fungerar. Det stora problemet som har påpekats är terminalerna. Vi måste sänka acceptabla priser för att flytta en enhetslast mellan transportsätten lastbil och järnväg. Tänk nytt, tänk om!
1. Då får du ett krav som måste gälla: Billiga enkla terminaler som kan etableras på många ställen
2. Terminaltekniken ska kunna skalas upp och ner efter det aktuella behovet! Detta gör det möjligt för terminaldesignen att följa marknadens behov.
3. Enkla, billiga stycklaster som är standardiserade och kan hanteras av alla transportsätt
4. Terminalen ska kunna fungera med 0 CO2-utsläpp
Enligt EU borde 75 % av dagens vägtransporter läggas om till järnvägs- eller sjötransporter. Vidare vill EU förbjuda lastbilstransporter längre än 30 mil. Sedan säger EU att det ska finnas terminaler där det finns fler än 100 000 invånare. Sammantaget måste vi bygga många terminaler för att uppfylla EU:s krav.
Med dagens teknik och transporter kommer detta inte att fungera! Vi kommer inte att kunna uppfylla EU:s mål.
Det är viktigt att hitta lösningar på problemen och det gäller att vara radikal och tillåta genomgripande förändringar och inte fastna i de gamla mönstren. Vi skulle gå så långt som att förbjuda lastbilstransporter över 15 mil och ett absolut krav på att distributionsbilarna används bör vara 0 utsläpp i termer av CO2.
Genom denna radikala förändring av terminaler och utförande av transporter kan andra radikala förändringar genomföras och med ett tätt terminalläge kan järnvägstransporter utföras i linjetrafik och inte som idag i slutpunktstrafik. Mycket mer gods kommer att vara intressant för järnvägstransporter.
Med ett maxavstånd på 15 mil mellan terminalerna blir det bara intressant att ha distributionsbilar som klarar den sista delen av transporten till och från kunder. Distributionsbilarna ska tillhöra respektive terminal. Transporter med lastbilsekipage på 20 till 34,5 meters längd är helt ointressant och kommer att konkurreras ut av vårt automatiska hanteringssystem. Kvar är en tät terminalstruktur med järnvägstransporter mellan terminalerna och en kort distribution av nollutsläppsfordon mellan terminaler och kunder.
E
n organisation som är lämplig att ta hand om terminaldriften är de lokala LBC som finns på många orter. De har lokalkännedom och är aktiva inom det som skulle vara varje terminals verksamhetsområde. Chaufförerna vistas i området och det finns en naturlig koppling till verksamheten.
Det som blir kvar på fordonssidan är fordon som kan transportera containrar från 10 fot till 45 fot. Eftersom terminalerna är tätt placerade kan fordonen vara elektriska och detta ger 0 CO2-utsläpp. Det innebär att all transport inom systemet kommer att ske utan CO2-utsläpp, vilket verkligen kommer att påverka vår miljö.
Resultatet är att vi har en infrastruktur som är effektiv och transporter sker till låga kostnader och helt utan CO2-utsläpp. Det täta terminalläget gör att servicenivån har höjts avsevärt för alla konsumenter och leverantörer. Systemet är också anpassat för framtiden och vi kommer inte att se många företag lämna Sverige på grund av mycket dåliga och höga logistikkostnader. Det täta terminalläget gör det också möjligt för HELA LANDET ATT LEVA!
Andra positiva egenskaper är att alla förare kan stanna hemma och endast utföra distributionskörningar. Inga körningar är längre än 150 km. Konkurrensen från utländska förare är också borta då det inte är lönsamt att åka till Sverige bara för att köra distributionsvägar. Vi har en helt annan mänsklig transportstruktur.
Vi är redan efterlämnade av resten av Europa och vi kommer att få svårt i Sverige att behålla vår industri och attrahera nya investeringar och etableringar. Vi har helt enkelt en helt dåligt byggd infrastruktur som kommer att drabbas av stora och höga transportkostnader i jämförelse med övriga Europa. Sverige kommer inte att vara ett framtidsland för industri och investeringar.
This site was created with the Nicepage