Intermodala Transport​er idag och i morgon

Många hade hoppats att intermodala transporter skulle ha en positiv inverkan på miljön och lägre transportkostnader. Så har inte varit fallet, eftersom kostnaderna för att köra intermodal är oansvarigt höga och det finns förklaringar till varför.

Bilden nedan visar två grundläggande fel i intermodala transporter.

1. de onormalt dyra och besvärliga containerkranarna som används vid hantering av containrar och påhängsvagnar 
2. semitrailern för enhetslast ska inte ingå i detta segment, utan det ska bara vara containrar och växelflak.

Då kräver design och hanteringsutrustning att det måste vara ett trådfritt område. Detta innebär att vagnarna måste shuntas för att komma in i den trådfria terminalen. Detta avbryter logistikkedjan och orsakar både tidsförseningar och höga omlastningskostnader.

Det finns intressanta alternativ för att hantera enhetslaster som inte skapar detta beroende av att ta sig till ett trådfritt område. Alternativa släpvagnar. Vi har tagit fram en enkel beskrivning av vad som förklarar vad som är fel med intermodala transporter och hur vi enkelt löser detta med vår utvecklade hanteringsteknik "myran". Nedan följer beskrivningen som du kan ta del av.

Vi jämför dagens system med intermodala löner och vårt system "Myran"

Dagens Intermodala Transporter                                                                                                                        ​Transporter med Myrans system

Tågets vagnsuppsättning lämnas över till en omlastningsgård och kommer att transporteras vidare med ett diesellokomotiv.

Ett dieseldrivet lok transporterar vagnar till en godsterminal

Det är här enhetens laster som ska hanteras av containerkranar eller containerlastbilar lastas.

Ett diesellokomotiv som tidigare flyttat den omlastade vagnen som ställts upp till överlämnads bangården lämnas över igen

Väl framme vid överlämnadsbangården kan den kopplas till ett lok som ska fortsätta färden på elkraft.

Är det någon som undrar varför intermodala transporter på järnvägen kostar enormt mycket pengar och tar enormt mycket tid! Vi gör det inte. Undrar bara varför detta får fortsätta!

Tåget går direkt in i terminalen för omlastning. Ingen växling krävs.

Omlastning av enhetslaster, containrar och växelflak sker med hjälp av myran. Omlastningen kan göras helt automatiskt.

Enhetslaster har laddats om och tåget är tillbaka på huvudspåret efter ett terminalstopp på kanske 15 minuter.

Tid och kostnader kan minskas drastiskt och dessutom kommer framtida intermodala transporter att kunna köra i 160 till 225 km/h.