En enkel jämförelse mellan el-lastbil och tåg
Vad vet man om de tekniska specifikationerna över de ingående ekipagen. El-lastbilen är det mycket svårt att få relevanta parametrar och det är synd för därmed haltar jämförelsen.
En jämförelse mellan el-lastbil och tåg.
Utan att göra en djupdykande analys kan en enkel jämförelse påvisa skillnaden i utförande och transportkapaciteter.
Transportvolym 300 ton
Från Malmö till Stockholm, avstånd för enkelhetens skull densamma 615 km
Dimensionerande hastighet 80 km/h för båda transportslagen
Reflektioner
Bara med denna enkla översiktliga kalkyl kan man konstatera att allt gods skall transporteras med järnväg. Något annat är inte aktuellt om man skall ta vara på miljö och dessutom sänka energikostnaderna. Lägger man in i kalkylerna att det är 30 - 40 ggr dyrare att förflytta saker på landsväg om man bara överväger energikostnaderna. Skall man sedan lägga in investeringskostnader för de respektive fordonen så blir det ännu mera uppenbart. Lastbilstransporterna har nått vägens ände och hör bara hemma i kortare distributionsverksamheter.
Hämtade från Green Cargos hemsida:
Två klimatsmarta exempel
En typisk intermodal sträcka är mellan Malmö Kombiterminal till Norrköping Kombiterminal och sträckan är ca 450 km med lastbil och 560 km med tåg.
Exempel 1:
En lastbilstransport mellan Malmö – Norrköping släpper ut 730 kg koldioxid. Det motsvarar 1 200 tågtransporter med ett genomsnittligt Green Cargo-tåg som tar ungefär 500 ton gods.
Exempel 2:
En tågtransport på elektrifierad järnväg mellan Malmö – Norrköping släpper ut koldioxid motsvarande vikten av ett halvt mjölkpaket. Om motsvarande mängd gods skulle transporteras med lastbil på samma sträcka skulle lastbilstransporterna släppa ut cirka 20 ton koldioxid.
This site was created with the Nicepage