Dagens- och Morgondagens intermodala transporter
CCT systemet komponenter baserat på ”Myran – Tekniken”
Järnvägstransporter.
De vagnar som medverkar i tåget måste vara utrustade med egna lyft anordningar för att kunna höja container och skapa ett utrymme under den för att överföringsutrustningarna skall komma under. Det gör att jvg vagnarna måste ha både el och hydraulik på vagnarna.
Elen är till för en del sensorer, och hydrauliken finns ett aggregat på varje vagn.
Till detta skall det finnas de stopp anordningar som finns som håller containern på plats ifall en olycka är framme. De är dimensionerade att klara 2 g. Dagens containertappar klarar inte av de säkerhetsföreskrifter som gäller idag. Så idag körs alla container transporter på järnväg olagligt. CCT utrustningarna är så konstruerade att de kan sättas på alla vagnar idag. Allt som erfordras för byggnation ligger över vagnens lastplan. Hydraulik aggregatet kan placeras var som helst på vagnen.
Järnvägsvagnarna ihopkopplade i sammansatta enheter
Järnvägsvagnarna körs i block om sammansatta enheter. Ingen rangering förekommer. Hela tåget körs in på terminalen, under den befintliga luftledningen och där sker en omlastning automatiskt och snabbt och tåget åker omedelbart ut på huvudspåret igen. Ett tågstopp kanske på 10-15 minuter. Vilket medverkar till totalt snabba och rationella transporter.
Ovan ett exempel på sammansatta vagnar till ett komplett tåg. Där vagnarna delar på en boggi och blir en rationell lösning.
Ovan ett exempel på sammansatta vagnar till ett komplett tåg. Här består tåget av enskilda vagnar som sammankopplats till ett tåg.
Distributionsfordonen
De har samma krav på lyftutrusning och el som ställs på järnvägsvagnen. Den lyftutrustningen har provkörts i 4 månader daglig trafik mellan terminal och kund. Vi använde en 40 fots container för alla transporterna.
Alla distributionsfordon
kommer att vara eldrivna och tillhör terminalens utrustningar.
Hos kunden finns speciella stolpar som tar emot containern och den kan ställas av i stolparna och kunden kan själv lasta och lossa container vid rätt tillfälle. Distributionsbilen kan direkt köra till nästa uppdrag och behöver inte vänta på att enhetslasten skall lastas ur. När kunden har lastat ur containern och eventuellt fyllt den med ny last så skickas en signal för upphämtning av containern till distributions firman.
Containern blir så säkert placerad att i och ur-lastningar kan skötas med mindre truckar.
Containerns placering hos kund
Nedan visas bild från de prover som kördes dagligen i 4 månader.
En 40 fots container stående för att lastas på terminalen med gods för vidare transport till kund.
Sedan körs containern till kund för leverans av innehållet som ska till kund. Det finns också möjligheter att lasta av vid kaj, även delar av lasten för vidare transport till nästa kund. Ingen skillnad mot idag.
En mycket rationell hantering vilket frigör distributions fordonen som kan direkt åka till nästa uppdrag. Kunden kan tömma eller lasta containern efter behov och tid.
Terminaler i CCT systemet
Skall finnas med en täthet på max 15 mil. Terminalbolaget kan vara helt fristående men även ägas av järnvägstransportören
Distributionsfordon
Distributionsfordon för 20 fots containers och 40 – 45 fots containers. Varje terminal skall äga sina respektive distributionsfordon. Skall svara för att distributionen fyller hela systemets krav.
Terminaltid och kostnader
Terminaltid på terminalen skall ligga på max 15 minuter. Antalet myror anger terminalens kapacitet. Hanteringskostnader skall ligga mellan 50 – 95 kr.
Terminaler med 0 (Noll) utsläpp av CO2
Med ovanstående parametrar kan vi bygga upp en intressant struktur baserat på intermodala transporter. En framtida transportstruktur och med 0 CO2 utsläpp.
Linjesystem istället för ändpunkts Trafik
Med hjälp av CCT tekniken kan man bygga upp en terminal struktur som fungerar över hela landet, men även utanför Sveriges gränser.
Kommer att attrahera mycket mera godstransporter och systemet kommer att vara rikstäckande.
Med en CCT struktur kan mycket effektiva och miljövänlig infrastrukturer byggas upp
Ta del av nedanstående animation så framgår det klart att CCT är mycket effektivt för alla typer av transporter. Det sker dock endast med containers och växelflak. Trailern anser vi skapar dyra hanteringar och hör inte hemma i ett modernt rationellt transport upplägg.
This site was created with the Nicepage