CCT Intermodal  -  framtida affärsområde -  Automatisk  Containerhantering

Som framgår av bilden ovan finns det möjligheter att med vår omlastningsteknik "Myran" skapa rationella lösningar på problemet med skilda spårvidder mellan länderna. Bilden visar ett tåg till vänster med containers som har ett lands spårvidd och det andra tåget har det andra landets spårvidd.

Mellan de 2 två spåren finns det ett mellanlager där containers kan förvaras mellan operationerna. Mellan mellanlagret och det ena landets tåg finns en spårbana för en spårgående "Myra". En likadan Myra finns för att hantera enhetslaster för det andra tåget. Det gör att operationerna kan ske helt utan koppling till varandra. Det är också möjligt att helt automatisera hanteringen av de olika enhetslasterna.

Flexibiliteten är stor och många olika lösningar kan skapas för att ge den utformning som bäst passar omlastningsterminalen. Fördelen med denna lösning är att vagnparken inom de olika länderna stannar kvar i respektive landet  och försvinner inte in i det andra landets utnyttjande av vagnarna. 

Nedan visas en animering hur överföringar av enhetslaster går till: