CCT Intermodal Sweden AB
Ett verk som skall avvecklas på direkten och delas upp i verk för respektive transportslag. Tanken var att få ett rationellt verk som kunde verka på bästa sätt för alla transportslag, kostnadseffektivt och rationellt utnyttjade för alla transportslagen. Men det blev tvärt emot. En stor och otymplig organisation som styrs till stor del av den dominerande lastbilsmaffian. FFI (Fordonsteknisk Forskning och Innovation) har egna avdelningar på Trafikverket, men även på Vinnova och Energimyndigheten. Hur kan det få förekomma? Vi har Europas ineffektivaste Trafikverk. Vi har legat långt framme men idag återfinns vi 22 plats. Det talar för sig skälvt. Bättring måste till omedelbart.
Idag ger staten en klumpsumma till trafikverket som skälva svarar för att dela medlen åt de olika trafikslagen. Att det inte har fungerat finns det åtskilliga bevis på. Ju förr man inser att det inte fungera ju bättre är det. Man måste åtgärda detta på direkten.
Det nuvarande Trafikverket skulle göras om från grunden där alla som är anställda skulle sägs upp. Återanställningen skall vara mycket restrektiv och person som är motiverat att återanställa skall fördelas på de olika verken. Kunskaper skall äga företräde och att ha varit anställd på verket är ingen merit utan snarare en tung belastning.
Nya Banverket
Nya Luftfartsverket
Nya Vägverket
Nya Sjöfartsverket
Personer som anställs ska ha högt ställda krav inom de repspektive transporgrenarna. Nu får det vara slut på "gubb- och kärrningdagiset" som har varit ett utmärkande drag på personalpolitiken inom Trafikverket.
Det som man kan läsa mellan raderna är att den nya regeringenvill skapa förutsättningar att helt avveckla järnvägstransportrna. Man drar ned pengarna för järnvägssidan men ökar pengarna för fordonssidan på väg. Trots att detta är den sämsta investeringen som man kan göra. Återigen framträder FFI:s påverkan på vår infrastruktur. Av nedanstående figur visar klart att vägtrafiken är det största problemet inför framtiden.
Vid en genomgång av Trafikverkets kostnader för planering av
järnvägar så kan man konstatera att det egentligen uppträder
inget annat än rent bedrägeri eller hur skall man tolka följande
siffror:
Trafikverket har använt 7 miljarder
kronor i planering för Ostlänken utan att bygga en meter spår
det är 46 700 kronor per meter i tankearbete. I Finland
Timmesbanan 152 kilometer kostar planeringen 200 miljoner kronor
1 300 kr/meter. Man kan inte skylla på landskapet då det
gäller ungefär liknande förutsättningar. Man kan skylla på
inkompetens men det är för stora skillnader.
Tanken
kan inte undgås att detta handlar om rent bedrägeri där man vill
få järnvägen att framstå väldigt negativt och kostsamt i
förhållande till vägtrafiken, för att helt enkelt kunna lägga
ned järnvägen. Detta skulle anmälas direkt till
Riksrevisionsverket. Det går inte att undvika tankar på att
kostnader har förflyttas från vägsidan till att hamna på
järnvägssidan.
För ett antal år sedan fick man
från regeringen en stor summa för att arbeta med Ostlänken. Vid en
kontroll så visade sig att Trafikverket hade tagit de medlen och
lagt på utbyggnaden av E4 i Norrland då man ansåg det som mer
nödvändigt. Järnvägsprojeiktet flyttades 10 år framåt.
Vid en kontroll med Riksrevisionsverket om
det var möjligt att hantera medlen på det sättet så stort det
klart att Trafikverket bestämmer skälva hur medlen skall fördelas.
Det är egentligen de 24 generaldirektörerna som driver Sverige.
Skall pengarna komma järnvägen tillgodo måste riksdagen öronmärka
beloppen. I så fall fungerar Trafikverket som en administratör.
Återigen kan vi
konstatera att FFI har stor inverkan på hur de likvida medlen från
regeringen hanteras av Trafikverket. Hur länge ska det dröja innan
man gör något radikalt åt Trafikverket. DET FUNGERAR INTE! Skattebetalarna är de stora förlorarna.
EU tog ett beslut den 1 december 2022
saxat ur besluten:
- att alla godstransporter skall
över till järnvägstransporter eller sjötransporter.
- lastbilarna
skall bort från våra vägar och kommer endast att accepteras som
lokaltransporter mellan intermodala terminaler och kund.
- alla
städer/samhällen med över 100 000 innevånare skall ha intermodala
terminaler för person och godstrafik. Skall vara utbyggda till den
31 december 2027.
- dessutom har man beslutat att närflyget < 500 km skall ersättas med snabbtåg
.
- elvägar och lastbilar inget för EU
- och mycket mer, här kan du hämta beslutsderlaget på 155 sidor (svenska) LÄNK
Man har också enats om att
fortsätter man att köra som vanligt och inte bygger det som EU har stipulerat, kan EU centralt gå in och överta infrastruktur
planeringen i varje enskilt land. Dess utom finns
det inskrivet att "poluter pay", vilket gör att
drivmedelspriserna kommer att få allvarligt stora kostnadsökningar
vilket kommer att bli kännbart för svenskt näringsliv.
This site was created with the Nicepage