CCT Intermodal Sweden AB
Hur kan staten tillåta detta och att det fortfarande pågår? År 1994 gjorde dåvarande regeringen en regeringsdeklaration där
man sköt till 500 miljoner per år till lastbilsindustrin om
fordonsindustrin sköt till motsvarande belopp. Därmed bildades FFI
(Fordonsteknisk Forskning och Innovation, skall ta tillvara
fordonsindustrins intressen).
Denna utbetalning har
sedan fortsatt varje år till den välmående lastbilsindustrin.
alex
Vi har tre myndigheter som skall hantera ansökningar om
stödbelopp till forskning och utveckling inom området transport och
logistik.
Idag är denna hantering absurd då lastbilarna
lobby organisation har sett till att inom de tre verken finns en
avdelning som just heter FFI.
Det är ett smart drag av
bildsidan att på detta sätt få kontroll över de ansökningar som
kommer till de tre verken och att man dessutom kan påverka de beslut
som skall tas.
Hur kan detta vara möjligt att staten
accepterar detta. Det finns åtskilliga mycket bra projekt inom
järnvägsforskning som har fått avslag med mycket konstiga
motiveringar.
Här har man tillåtit att FFI har medverkat
och styrt de projekt som skulle kunna få medel och vilka som har
avslagits på FFI:s rekommendationer. SKANDAL!
EU tog ett beslut den 1 december 2022
saxat ur besluten:
- att alla godstransporter skall
över till järnvägstransporter eller sjötransporter.
- lastbilarna
skall bort från våra vägar och kommer endast att accepteras som
lokaltransporter mellan intermodala terminaler och kund.
- alla
städer/samhällen med över 100 000 innevånare skall ha intermodala
terminaler för person och godstrafik. Skall vara utbyggda till den
31 december 2027.
- dessutom har man beslutat att närflyget < 500 km skall ersättas med snabbtåg
.
- elvägar och lastbilar inget för EU
- och mycket mer, här kan du hämta beslutsderlaget på 155 sidor (svenska) LÄNK
Man har också enats om att
fortsätter man att köra som vanligt och inte bygger det som EU har stipulerat, kan EU centralt gå in och överta infrastruktur
planeringen i varje enskilt land. Dess utom finns
det inskrivet att "poluter pay", vilket gör att
drivmedelspriserna kommer att få allvarligt stora kostnadsökningar
vilket kommer att bli kännbart för svenskt näringsliv.
Stoppa genast den årliga utbetalningen på 500 miljoner. Den kan
utnyttjas till något bättre än att stoppa den till
lastbilsmaffian.
Avveckla FFI avdelningarna på de tre
myndigheterna Trafikverket, Energimyndigheten och Vinnova. Dom har
genom åren kraftigt snedvridit forskningen till lastbilarnas fördel
och kraftigt reducerat utvecklingen på järnvägssidan.
Detta
borde helt klart vara ett uppslag för "Uppdrag granskning!"
This site was created with the Nicepage